LEUVEN MINDGATE

Initiatiecursus: Projectmanagement voor KMO's - Een praktische opleiding in 3 sessies


Investeringsprojecten, bouwprojecten, IT projecten, de invoering van kwaliteitssystemen, engineering projecten, innovatieprojecten, het schrijven van grote of belangrijke offertes, de reorganisatie van uw bedrijf . steeds vaker krijgt u als KMO bedrijfsleider te maken met projecten. En die projecten pakt u best gestructureerd en efficiënt aan, wil u ze succesvol realiseren.

Daarom organiseert het Steunpunt Innovatie in samenwerking met PMB (Project Management Belgium vzw) en de Voka-Kamers van Koophandel Vlaams-Brabant in juni 2005 een basisopleiding over 'projectmanagement in KMO's'. In drie namiddagen krijgt u inzicht in de vaardigheden, tools en technieken die u helpen bij het succesvol organiseren van uw projecten.

Programma

Een overzicht van de inhoud van de drie sessies:

Sessie 1: Project Management in 5 stappen - 8/06/2005

Elk project bestaat uit 5 eenvoudige stappen (initiëren, plannen, uitvoeren, opvolgen en afsluiten) die, naargelang het project complexer wordt, herhaaldelijk en cyclisch doorlopen worden. Tijdens deze eerste sessie wordt ingezoomd op wat er gebeurt tijdens elk van deze vijf stappen. Aan het einde van deze sessie beschikt u over instrumenten om te bepalen hoe intensief u elk van de 5 stappen moet implementeren in uw bedrijf en hoe u uw project kunt 'structureren'.

Sessie 2: Project Management in 3 componenten - 15/06/2005

Elk project bestaat uit 3 componenten (mensen, producten en informatie). Samen met uw partners en medewerkers, die elk hun rol en verantwoordelijkheid hebben binnen het project, ontwikkelt u een bepaald product (of dienst) of realiseert u een bepaalde verandering. Om ervoor te zorgen dat de samenwerking resulteert in het gewenste resultaat, bent u aangewezen op informatie en communicatie. Tijdens deze sessie ligt de focus op het werken met een projectbeschrijving, een business case en een projectplan, en behandelen we kort hoe u partners kiest, rollen en verantwoordelijkheden vastlegt, en hoe u bewaakt dat het project het juiste product oplevert.

Sessie 3: Project Management in 10 parameters - 22/06/2005

Het succes van een project wordt bepaald door 10 parameters (tijd, kosten, scope, verwachtingen, risico, kwaliteit, competenties, beschikbaarheid, tevredenheid, akkoord). Deze parameters zijn onderling verbonden, en een wijziging van 1 parameter heeft meestal ook gevolgen voor andere parameters. Tijdens deze sessie gaan we dieper in op elk van deze parameters, en stellen we een realistische benadering voor om een eenvoudig meetsysteem op te zetten voor uw bedrijf.

Uw trainer
Chris Kindermans is Licentiaat Handels- en Financiële Wetenschappen en kan momenteel reeds terugblikken op 30 jaar ervaring in algemeen management, operationeel management en project management, zowel bij grote als bij kleine en middelgrote bedrijven, in binnen- en buitenland. Hij is een PMI (Project Management Institute) gecertificeerd en een PRINCE 2 opgeleid Project Manager.

Chris is mede-oprichter van PMB, zetelt in de raad van Bestuur van PMI België, verzorgt cursussen aan de Boston University Brussel en is gastspreker aan opleidingsinstellingen en hogescholen in binnen- en buitenland.

Waar en wanneer
Kasteel van Ham, De Maillelaan 2 te 1820 Steenokkerzeel

Sessie 1: woensdag 8 juni 2005 (16u30-20u00)
Sessie 2: woensdag 15 juni 2005 (16u30-20u00)
Sessie 3: woensdag 22 juni 2005 (16u30-20u00)

Meer info
Kamer Leuven: Bruno Vanerom - Tel.: 016 22 26 89 - bruno.vanerom@kvkleuven.voka.be
Kamer Vilvoorde: Ann Lemmens - Tel.: 02 255 20 20 - al@kvkhv.voka.be

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us