LEUVEN MINDGATE

Leuven.Inc seminarie: Innovation driven design, design driven innovation


Design wordt steeds belangrijker als competitief wapen in de huidige economie. Een toenemend aantal bedrijven zien het belang in van design en 'design driven innovation' als middel om een duurzaam competitief voordeel te behalen. Ondernemingen in zowel business-to-consumer als in business-to-business sectoren gebruiken design om hun productinnovaties te ondersteunen. Anderzijds wordt design rechtstreeks beïnvloed door wetenschappelijke ontwikkelingen. Een nieuw materiaal zal aanleiding geven tot nieuwe vormgevingen. Er bestaat dan ook een duidelijke link tussen wetenschappelijke/technologische innovatie en design.

Tijdens dit seminarie wordt ingegaan op de veranderde en veranderende rol van design (en de creatieve sector in het algemeen) op de ontwikkelingsprocessen van producten en diensten. Verder wordt via praktijkvoorbeelden bekeken hoe een bedrijf een succesvolle 'innovation strategy driven by design' kan implementeren en managen, en hoe 'open innovation' in dit plaatje past.

Dit seminarie is een organisatie van Leuven.Inc en het Leuven Materials Research Centre i.s.m. Design Vlaanderen en het Steunpunt Innovatie VLAO Vlaams-Brabant. Na afloop van dit seminarie kan u de 'Composites on tour' tentoonstelling bezoeken die tijdens de European Science and Technology Week loopt in de Campusbibliotheek Arenberg te Heverlee.

Programma
- 14u00: Ontvangst deelnemers
- 14u30: Inleiding en situering door Design Vlaanderen
- 14u45: Managing design driven innovation: 'Next Simplicity' project en 'ambient experience' - Dhr. Hans Robertus (Senior Studio Director, Philips Design Eindhoven)
- 15u25: De invloed van wetenschap en technologie op design - Prof. Dr. ir. Ignaas Verpoest (K.U.Leuven)
- 16u00: Koffiepauze
- 16u30: Case 1: De impact van het productontwikkelingsproces op design - Dhr. Arno De Taeye (VP Customer Services Europe and Global Supply Hardside, Samsonite Europe)
- 17u00: Case 2: De pro-actieve werking van design support tijdens de haalbaarheidsstudie 'emergency housing' - Dhr. Frans Hegge (zaakvoerder/industrial designer, hegge ID) en George Veldeman (CEO, Veldeman Group)
- 17u30: Case 3: Concurrentiekracht voor KMO door innovatie en design, overleven in de zeer competitieve fietsenwereld - Dhr. Adriaan Debruyne (Creative Director, pilipili productontwerp) en Dirk Vens (Zaakvoerder, Curana)
- 18u00: Vraag en antwoord
- 18u30: Bezoek aan de tentoonstelling 'Composites on tour'
- 19u00: Einde

Praktische zaken
Datum: donderdag 23 november 2006 (14u-19u)
Locatie: Campusbibliotheek Arenberg, De Croylaan 6, 3001 Leuven

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us