LEUVEN MINDGATE

Merken en octrooien zijn nieuw jachtterrein van fraudeurs


Bedrijven en advocaten die gespecialiseerd zijn in merkenrecht hebben de strijd aangebonden met een groeiende groep oplichters. Het Belgische bureau Gevers trekt aan de kar.

'Bijna iedereen die vandaag een merk of octrooi registreert, krijgt in de dagen daarna een valse factuur in de bus die met die registratie te maken heeft.' Volgens Johan Dedeckel van Gevers, een kantoor dat gespecialiseerd is in het beheer en de bescherming van intellectuele eigendomsrechten, is oplichterij rond intellectuele eigendom de afgelopen jaren uitgegroeid tot een enorme plaag.

Dergelijke fraude bestaat al langer, maar de digitalisering van informatie en communicatie hebben het de oplichters de voorbije jaren wel veel makkelijker gemaakt. Ze kunnen in allerlei publieke databanken uitvissen welke bedrijven een bescherming van hun merk of octrooi hebben aangevraagd. Vervolgens is het een koud kunstje om het adres van die bedrijven te achterhalen en hen een gedetailleerde nepfactuur te sturen.

De precieze omvang van het probleem is niet bekend, maar alleen al in de Benelux worden jaarlijks 23.000 merken geregistreerd, in de hele Europese Unie nog veel meer. Zelfs indien slechts een fractie van de aangeschreven bedrijven de nepfacturen betaalt, gaat het nog steeds over vele honderden tot duizenden slachtoffers, die elk honderden tot duizenden euro's kwijt zijn.

De oplichting kan verschillende vormen aannemen, zegt Dedeckel. 'Soms beweren de fraudeurs dat er een verplichte publicatie nodig is in een databank of een handelsgids, een vorm van fraude die al zeker 15 jaar bezig is. Maar de laatste vijf jaar sturen ze steeds vaker nepfacturen die lijken uit te gaan van officiële registratiekantoren zoals het EPO (European Patent Office) of OHIM (Bureau voor harmonisatie binnen de interne markt).' Om zich juridisch in te dekken, passen ze de afkortingen wel subtiel aan: EPO wordt dan bijvoorbeeld 'European Patent Organization'. Ook de logo's van die instellingen worden in het briefhoofd subtiel aangepast.

Die trucjes - samen met het feit dat de fraudeurs zich vaak verschuilen achter nepadressen in Oost-Europa - maken het moeilijk om juridische actie te ondernemen. Toch heeft Gevers de jongste tijd enkele successen geboekt in samenwerking met de vakorganisatie BMM (Beneluxvereniging voor Merken- en modellenrecht). 'Met behulp van de bank KBC konden we bijvoorbeeld de rekening blokkeren van een fraudeur die een adres had opgegeven in de Europese wijk in Brussel. Ook in Oost-Europa proberen we nu een aantal rekeningen te blokkeren.' Daarnaast voert ook het Belgische gerecht een strafrechtelijk onderzoek waarbij enkele tegoeden werden bevroren. Tegen één partij werd een schuldvordering van 57.000 euro ingesteld.

Toch blijft het dweilen met de kraan open, zegt Dedeckel. Bedrijven moeten zich vooral bewust zijn van de malafide praktijken. Wie zijn merkbeheer heeft toevertrouwd aan een gespecialiseerd kantoor zoals Gevers, zal normaal gezien geen aparte facturen van het merkenbureau meer ontvangen. Nepfacturen zijn ook te herkennen aan details, zoals de afwijkende naam, een onbestaand adres, of het feit dat de factuur niet gericht is aan een fysieke correspondent. Bij twijfel neemt u best contact op met een specialist.

WIM DE PRETER

Copyright © 2015 Mediafin. Alle rechten voorbehouden

Bron: De Tijd, 12 Juni 2015

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us