LEUVEN MINDGATE

DataCamp: “Ons doel? Het go-to platform voor data-analyse training worden.


Slechts een jaar na hun toetreding tot het iStart-programma van iMinds positioneert DataCamp uit Leuven zich al als het go-to online leerplatform voor data-analyse wereldwijd. Het lanceerde recent 3 premium betaalde cursussen in samenwerking met Princeton University, The data.table package en RStudio. DataCamp verwacht een toename tot 100.000 gebruikers voor het einde van 2014. DataCamp is het geesteskind van Jonathan Cornelissen, Martijn Theuwisen en Dieter De Mesmaeker.

Hoe zijn jullie gestart?

Martijn Theuwissen: Jonathan en ik ontmoetten elkaar tijdens onze studies, bij het opzetten van een non-profitorganisatie genaamd Sagio.be. Dat is een educatieve website die studenten een platform biedt om zich in te schrijven voor studiebegeleiding voor de universiteit. Via onze gezamenlijke vriend Albert Jorissen ontmoetten we Dieter tijdens een haalbaarheidsstudie voor DataCamp aan Vlerick. We werkten prima samen met drie en beslisten daarom DataCamp samen op te starten.

Dieter De Mesmaeker: We begonnen aan DataCamp (toen nog datamind.org) in januari 2013 en lanceerden datzelfde jaar onze eerste gratis R-introductiecursus tijdens de UseR! Conference in Spanje. DataCamp ging officieel van start in november 2013, ongeveer hetzelfde moment waarop we toegelaten werden tot het iStart-programma.

Hoe ondersteunde iMinds DataCamp?

Jonathan Cornelissen: We leerden over het iStart incubatieprogramma via iBoot, het iMinds programma waarin je je tech idee kan laten rijpen. iStart was bijzonder waardevol voor ons omdat we niet alleen wat budget ter beschikking kregen, maar ook een eigen werkplek.

Dieter: Als jonge start-up genoten we ook van de mogelijkheden tot mentorschap die iMinds biedt. We waardeerden enorm het advies dat we kregen van al onze iMinds coaches met ervaring in ondernemen.

Martijn: Tot nu toe bood iMinds ons al meerdere netwerkmogelijkheden om onze zichtbaarheid te verhogen en te praten met andere ondernemers.

Wat maakt jullie bedrijf anders?

Jonathan: DataCamp is een online leerplatform voor statistisch programmeren en data-analyse. Via onze cursussen kunnen mensen leren statistisch programmeren via hun browsers. De instructies zijn zeer interactief en meteen daarna wordt gepersonaliseerde feedback gegeven. Technologisch gezien is DataCamp bijzonder cutting-edge.

Dieter: Naast de technologie die achter ons platform schuilt, is de echte waarde van DataCamp de cursusinhoud die we gebruikers bieden. Daarom stoppen we veel tijd in het vinden en werken met de beste partners uit de top financiële en academische instellingen.

Hoe willen jullie DataCamp verder laten groeien?

Jonathan: We deden één growth-hack die het mogelijk maakte zeer veel gebruikers in een korte tijd aan te trekken. Door samen te werken met twee professors in Coursera en ons DataCamp platform te integreren binnen hun modules, konden we ons gebruikersaantal laten groeien tot 70.000.

Martijn: Nu we begonnen zijn met het samenwerken met experten en het ontwikkelen van betaalde premium cursussen, compleet met interactieve oefeningen, slides en video's met meerdere interfaces, zijn we ook van plan deze aan te bieden voor individuele datawetenschappers en bedrijven die hun data-analisten op een veel bredere schaal willen trainen. We hebben eigenlijk net een samenwerking opgezet met één van de grootste consulting-bedrijven ter wereld, waar ze nu DataCamp gebruiken om 1.000-2.000 data-analisten te trainen.

Jonathan: We focussen momenteel op de R-taal die snel groeit met miljoenen gebruikers, maar op de lange termijn is het ons doel het go-to platform te worden voor data-analyse training in het algemeen. In de volgende paar jaar zullen we verder blijven focussen op het leveren van de beste leerervaring en het ontwikkelen van de beste inhoud voor data-analyse training in alle talen.

 

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us