LEUVEN MINDGATE

Eerste vlucht van straaljager met 3D geprint metalen onderdeel


Er duiken hoe langer hoe meer succesverhalen op over additieve fabricage, de professionele evenknie van 3D-printing. Bijvoorbeeld ESA experimenteerde vroeger al met een onderdeel voor een satellietmotor dat geprint wordt via Additive Layered Manufacturing, in samenwerking met het Vlaamse bedrijf LayerWise. Vorig jaar kondigde het agentschap aan in Europa meerdere 3D-productiecellen uit de grond te zullen stampen.

Nu pakt de Britse defensiecontractor BAE Systems uit met de testvlucht van een Tornado-straaljager, waarin voor de eerste maal een 3D-geprint metalen onderdeel gemonteerd was.

"We hadden al toelating gekregen voor verschillende vluchten met 3D-geprinte plastic onderdelen aan boord", stelt Matt Stevens van BAE Systems, één van de vier hoofingenieurs van het project. 'Zoals stukken uit Ultem en Polyamide12." Maar een testvlucht met een metalen 3D geprint onderdeel blijkt een première.

Het gaat weliswaar niet om een kritisch onderdeel: de metalen steun voor de boordcamera. Maar de tendens is gezet en de BAE-ingenieurs zijn enthousiast over de mogelijkheden én de snelheid waarmee ze onderdelen te voorschijn kunnen toveren.

Zij zien bij de Britse RAF over een periode van vier jaar de potentiële kostenbesparingen oplopen tot 1,45 miljoen euro. "Via additieve fabricage kunnen we bijvoorbeeld een plastic afdekplaat voor minder dan 120 euro per stuk maken", aldus Stevens.

Door 3D-geprinte plastic onderdelen te gebruiken, bespaarde de RAF volgens hem al meer dan 360.000 euro op de kosten voor reparatie, onderhoud en service van zijn Tornado gevechtsvliegtuigen door BAE.

Bovendien: "Het 3D-printen van een replica (op basis van het al voor elk nieuw onderdeel aangemaakte printbestand, redactie) voor vervanging achteraf duurt één dag, met klassieke fabricage zijn we al snel een maand zoet."

Mike Murray, Hoofdingenieur Casco Integration: “Je hoeft plots niet meer na te denken over waar je een onderdeel kunt laten fabriceren. Zolang je er een 3D-print machine naartoe kunt verhuizen, kun je dat op elke plek doen. Ook bijvoorbeeld op schepen, vliegdekschepen of zelfs aan de frontlijn."

 

Bron: Engineeringnet.be

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us