LEUVEN MINDGATE

Materialise brengt 'fixture'-activiteiten onder in afzonderlijk bedrijf: RapidFit


Industrieel serviceverlener in 3D printing Materialise brengt 'fixture'-activiteiten onder in afzonderlijk bedrijf: RapidFit. De financiering is rond. De ambities zijn internationaal.

Het Leuvense Materialise, één van de drie vlaggenschepen van de zakelijke 3D printing in Vlaanderen – splitst één van zijn activiteiten af in een aparte nv.

De financiering daarvoor is rond, en werd gevonden bij het door de Vlaamse overheid gefinancierde TINA-fonds van het investeringsvehikel PMV, dat zowel in het kapitaal participeert als een lening toekent. RapidFit wordt een onderdeel van de Materialise-groep.

Materialise, en vooral zijn ceo Wilfried Vancraen, wordt internationaal erkend als één van de voorvechters om de technologie van de Additieve Fabricage – waarvan 3D printing de laagtechnologische variant is – te democratiseren.

Het Vlaamse bedrijf heeft sinds begin van de jaren negentig geen steen onomgekeerd gelaten om de mogelijkheden ervan aan de technische goegemeente te demonstreren, en met succes. Het staat vandaag al te boek als een 'game changer' in Additieve Fabricage (Additive Manufacturing) in het algemeen.

De afsplitsing past in de strategie van ondernemer Vancraen. De gepatenteerde RapidFits zijn zogenaamde 'fixtures', waarmee in de autoproductie de afmetingen van onderdelen geïnspecteerd worden. Die worden vandaag door een hele waaier van fabrikanten met klassieke productietechnieken voor de automotive gefabriceerd.

Filip Dehing, CEO RapidFit in dat verband: "We hopen deze heel erg versnipperde sector te kunnen consolideren." Ook daar een 'game changer' worden, dus.

Dergelijke tools zijn voorbeelden van toepassingen waar de 3D-print techniek optimaal tot zijn recht komt: het gaat telkens om enkele stuks die moeten gefabriceerd en die snel moeten geleverd worden als er iets wijzigt aan de afmetingen of de vormgeving van auto-onderdelen. Dat staat voor quasi 'fabricage op maat'.

Via de verzelfstandiging wil het Vlaamse bedrijf zijn telg naar eigen zeggen 'sneller laten groeien en internationaliseren'. Met de grote 'global' spelers in de automobiel als afnemer.

 

Bron: Engineeringnet.be
 

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us