LEUVEN MINDGATE

JBC lanceert imec T-shirt collectie voor kinderen


Leuven – 26 maart, 2013 – De kledingketen JBC lanceerde vandaag een imec T-shirt lijn voor kinderen van 6-12 jaar. De T-shirts visualiseren de onzichtbare nanobio wereld, gecreëerd door de ogen van ontwerpster Ludivine Lechat met behulp van de open source software Nodebox van Sint-Lucas Antwerpen. De opbrengst van de T-shirts gaat integraal naar de bouw van een lagere school in Bangladesh.

De samenwerking tussen imec en JBC kadert binnen imec’s doelstelling om het maatschappelijk draagvlak voor wetenschap en technologie te vergroten. Het belang van wetenschap en innovatie is onmiskenbaar. Het is de toekomst van onze samenleving, onze tewerkstelling en onze welvaart. Wetenschap en innovatie maken ons leven beter, zowel op persoonlijk als op maatschappelijk vlak. De imec T-shirts van JBC leggen een brug tussen twee werelden die normaal gezien ver van elkaar staan: de wetenschappelijke wereld van imec en de creatieve sector van JBC, Ludivine Lechat en de Experimental Media Research Group (EMRG) van Sint-Lucas Antwerpen.

De samenwerking ligt bovendien volledig in lijn met de beleidsdoelstellingen en de campagne ‘Richting Morgen’ van minister van innovatie Ingrid Lieten. Via een brede wetenschapscommunicatie wil ze een cultuur voor wetenschap en innovatie bij alle lagen van de bevolking creëren, en de participatie aan wetenschap en innovatie verhogen. “Vandaag kiezen te weinig leerlingen voor technische en wetenschappelijke richtingen. Slechts één diploma op vijf is een technisch-wetenschappelijk diploma. Het zijn samenwerkingen zoals deze tussen imec, JBC, Ludivine Lechat en Sint-Lucas die jongeren kunnen inspireren en warm maken voor wetenschap en technologie. Jongeren zijn onze toekomst. Hun verfrissende ideeën hebben we nodig om mee na te denken over morgen. We staan voor heel wat uitdagingen waar we de input van gemotiveerde jongeren kunnen gebruiken. Ik denk daarbij niet alleen aan de technologische sector, maar ook aan gezondheid, mobiliteit en energie.”

De lancering van de nieuwe T-shirtlijn vindt plaats tijdens de technoweek van RVO-Society op imec, een week vol nanotech workshops voor leerlingen van de 3de graad van de lagere school. Tegelijk met de lancering van de T-shirts introduceert imec ook een website voor kinderen: www.studionanobio.be. Kinderen kunnen op de studio nanobio website labmember worden en kennismaken met het de wereld van nanotechnologie op imec

Over RVO-Society

RVO-Society wil jongeren in het onderwijs een onderzoeksattitude bijbrengen. Interesse voor en begrip van techniek en wetenschappen is noodzakelijk voor het oplossen van kleine en grote problemen. RVO-Society heeft meer dan 10 jaar ervaring in de ontwikkeling van educatief materiaal en hanteert een ervaringsmatige en teamgerichte aanpak in haar werking. RVO-Society partnert met experten uit verschillende disciplines om de inhoud van haar projecten up to date te houden en samen te werken aan een betere wereld! 

Over RVO-Society technoweek:

Leerlingen van de 3de graad basisonderwijs worden een halve dag toponderzoeker bij imec. In 2 workshops ontdekken de kinderen de basisprincipes van nanotechnologie en zijn toepassingen en kunnen de leerlingen echte imec-onderzoekers in volle actie zien. www.rvo-society.be

Over Ludivine Lechat

Ludivine Lechat is geboren in 1979 in California (USA), en opgegroeid in België. Ze behaalde een Transmedia postgraduaat in Kunst, Media en Design in Sint-Lukas Brussel en werkt tegenwoordig als een freelance designer in Brussel. Ludivine is gespecialiseerd in digitale Illustraties geïnspireerd door de natuur. Haar werk wordt in verschillende domeinen toegepast, zoals de grafische design industrie (corporate identity and illustration), interieur design, computer games, ...

Over Experimental Media Research Group (EMRG)

De Experimental Media Research Group (EMRG, Sint Lucas Antwerpen) verricht hoogwaardig onderzoek naar computergraphics, gebruikersinterfaces en creativiteit. In dit project werkte Ludivine Lechat samen met Tom De Smedt van EMRG, waarbij ze gebruik maakten van NodeBox, een computerprogramma voor digitale kunst ontwikkeld binnen EMRG door Frederik De Bleser en Tom De Smedt, onder leiding van Lucas Nijs.
http://www.emrg.be

Over Nodebox

NodeBox is een open source softwareprogramma dat toelaat visuele output te creëren op basis van programmeercode. Nodebox richt zich op ontwerpers. Het beschikt over ene eenvoudige set van commando’s, die zowel intuitief als creatief zijn. Nodebox is in essentie een leeromgeving en een automatiseringstool.
NodeBox is online sinds 2002. De software is open source en beschikbaar onder MIT licentie.
NodeBox werd ontwikkeld door Frederik De Bleser and Tom De Smedt. Onderzoekscoördinator is Lucas Nijs, Experimental Media Research Group (EMRG), St. Lucas, Antwerpen.

Over imec

Imec verricht onderzoek dat tot de wereldtop behoort in het domein van nano-elektronica. Imec koppelt zijn innovatieve kracht aan wereldwijde partnerships in ICT, gezondheidszorg en energie. Zo worden er technologische oplossingen ontwikkeld die relevant zijn voor de industrie. In een unieke hightech omgeving is imec’s internationaal toptalent gedreven om de bouwblokken te ontwikkelen voor een beter leven in een duurzame maatschappij.
Imec's hoofdkantoor is gevestigd in Leuven, België. Imec heeft kantoren in België, Nederland, Taiwan, Verenigde Staten, China en Japan. Het onderzoekscentrum telt meer dan 1.900 medewerkers waarvan meer dan 500 industriële residenten en gastonderzoekers. In 2010 bedroeg imec's budget (P&L) 285 miljoen euro. Meer informatie kan je vinden op www.imec.be
Imec is een geregistreerd trademark voor de activiteiten van IMEC International (stichting van openbaar nut volgens Belgisch recht), imec België (IMEC vzw gesteund door de Vlaamse Overheid), imec Nederland (Stichting IMEC Nederland, deel van Holst Centre dat gesteund wordt door de Nederlandse Overheid), imec Taiwan (IMEC Taiwan Co.), imec China (IMEC Microelectronics (Shangai) Co. Ltd.) en imec India (Imec India Private Limited).

Over JBC

JBC werd in 1975 opgericht. In dat jaar opende oud-wielrenner Jean Baptiste Claes zijn eerste winkel in Schulen bij Hasselt. In 1985 versterken de kinderen van Jean – Ann en Bart – het team. Vanaf het begin van de jaren 1990 gaat het in stijgende lijn en ligt de focus steeds meer op mode. Ondertussen is JBC uitgegroeid tot één van de belangrijkste modeketens in België en Luxemburg met exclusieve collecties en interessante samenwerkingen.
JBC heeft een gevarieerd aanbod betaalbare collecties voor dames, heren en kids, geïnspireerd op internationale trends. Opvallende huismerken zijn ZulupupaPUWA van Walter van Beirendonck, Alice Temperley, I AM Boys & Girls en I AM Dames & Heren. JBC heeft ook de hippe collecties van de grootste kinderidolen: Bumba, Samson, Plop, K3, Maja, Rox, Musti, Wicki de Viking en Hello Kitty! 

Contact:

Hanne Degans, External communications officer, T: +32 16 28 17 69, Mobile: +32 486 065 175, Hanne.Degans@imec.be

Subscribe to our newsletter

Stay tuned and get our news in your inbox: subscribe here.

Keep me informed
Follow us